<>Facebook logoIkon-TelefonSlice 1HF Logorip_downSlice 1Slice 1

Hjerteforeningen Ballerup

Hjerte-kar-sygdom og demens – fælles risikofaktorer og forebyggelse

Nabo lokalforeningen, Hjerteforeningen Furesø indbyder til et spændende foredrag med Ruth Frikke-Schmidt, professor, overlæge, dr.med., Klinisk Biokemisk afdeling, Rigshospitalet

Clinical Biochemistry, Rigshospitalet

Ruth Frikke-Schmidt vil fortælle om sammenhængen mellem Hjerte-kar-sygdomme og Demens

Hjertedødeligheden er faldet markant over de sidste 20 år på grund af forbedret behandling og forebyggelse. Hjertepatienter har derfor som resten af befolkningen en betydelig risiko for at udvikle de stærkt alders-relaterede demenssygdomme. Store dele af den aldrende befolkning har fælles risikofaktorer for hjertekarsygdomme og demens, hvoraf de vigtigste er forhøjet blodtryk, diabetes, overvægt og rygning. Ruth Frikke-Schmidt vil give et overblik over forskningen indenfor feltet – og gennemgå de fælles risikofaktorer for hjertekarsygdomme og demens, både hvad angår klassiske risikofaktorer og hvad angår genetiske faktorer. Endelig vil mulige strategier for tidlig forebyggelse blive diskuteret.

Der serveres en forfriskning i pausen.

Deltagelse koster 45 kr. og alle er velkomne.
Køb billet her

Praktiske oplysninger